Kolme suurta – Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto 9.2.

Kolme suurta

Sateinen tiistaiaamu 9.2. klo. 8:30. Monelle koululaiselle saattoi olla tuskaa herätä, mutta nuorten ohjaus-ja palveluverkosto oli pirteä ja sanavalmis heti aamusta. Paikkana oli tällä kertaa Stadin Ammattiopiston Merihaan toimipiste.  Paikalle oli saapunut laaja kirjo Helsinkiläisiä toimijoita muunmuuassa nuorisoasiainkeskuksesta, opetusvirastosta, seurakunnasta ja Poliisista. Ja siellä missä tapahtuu on myös Ruuti mukana. NOP:n nuorten edustajat tulevat Ruudin ydinryhmästä ja he ovat Onni Koponen ja Eetu Vienonen. Kun leivät ja kahvikupit olivat pöydässä, pääsi kokous alkamaan.

Kokouksen avasi verkoston puheenjohtaja, itse apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen. Hän aloitti kehumalla kokoushuoneen värikästä sisustusta sekä tölkin ”klipsuista” tehtyä pöytälamppua. Ja tämän rennon aloituksen jälkeen päästiin asiaan. Verkoston vieraaksi oli saapunut Stadin Ammattiopiston rehtori Leena Mäkelä. Hän esitteli oppilaitosta ja nosti muutaman huolestuttavan sekä positiivisen asian esille. Stadin Ammattiopistolla menee joka tapauksessa hyvin. Oppilasmäärä 2016 on peräti 8730. Ammatti- sekä aikuisopistolla on tällä hetkellä 17 toimipistettä ympäri Helsinkiä ja oppilaitoksissa voi opiskella 27 eri ammatillisessa perustutkinnossa.  Myös paljon puhuttu ja työstetty uusi opetussuunnitelma tulee helpottamaan koulun elämää. Se mahdollistaa yksilölliset opintopolut jokaiselle opiskelijalle, joka mahdollistaa juuri omanlaisen oppimisen. Se myös lisää valinnaisuutta tutkintojen osissa ja suoritustavoissa sekä uudenlaisia yhdistelmiä. Syksyllä Stadin Ammattiopistossa niin kuin monessa muussakin koulussa kokeillaan täysin uudenlaisia oppimismenetelmiä, mm. lukujärjestyksetöntä- ja pulpetitonta koulua. Tällaiset opetusmenetelmät voivat kuulostaa radikaaleilta ja ne tulevatkin vaikuttamaan paljon oppilaiden elämään. Ajatus on kuitenkin se, että kouluun olisi kiva tulla. Kukaan ei jaksa aamusta iltaan opettajan paasaamista. Nuorten pitääkin oppia oma-aloitteisiksi ja ottamaan itse enemmän asioista selvää. Mielenkiinnolla seuraamme, miten kokeilut onnistuvat.  Jollei kaikki olisi ruusuilla tanssimista, pitää muistaa, että paljon ongelmiakin on. Leena nosti vahvana huolen aiheena nousevan polarisaation. Suurimmalla osalla menee hyvin, mutta joitakin ei kiinnosta mikään. ”Armovitosilla” peruskoulun läpässeiden oppilaiden taidot eivät välttämättä edes riitä ammatilliseen koulutukseen. Tämä joukko on huolestuttava ja heidän avukseen onkin keksittävä toimenpiteitä. Koulukuntoisuuteen liittyvät myös esim. asunnottomuus, terveydelliset haasteet sekä fyysinen kunto. Tällaisten nuorten pitäisi ymmärtää elämän hianous ja ajatella, mitä kaikkea heiltä jää väliin. Tähän he tarvitsevat aikuisten tukea. Kattavan puheenvuoronsa Leena Päätti ablodien saattelemana. Lukiolaisen näkökulmasta katse avartui. Monet ennakkoluulot haihtuivat kun pääsi kuulemaan millaista elämä amiksessa oikeasti on. Joten lukiolaiset tutustukaa amikseen, se on itseasiassa aika siisti paikka.

Seuraavassa kohdassa käsittelimme viime kokouksessa valittuja kolmea aihealuetta, mitä verkosto työstää seuraavat 3 vuotta. Sanotaan, että olimme melko kunnianhimoisia. Valitsimme nimittäin 3 ehkä vaikeinta mahdollista aihetta. Ne ovat: Rasismi, Nuorten kohtaaminen sekä nuorten itsenäistyminen. Aiheista keskusteltiin paljon ja rupesimme miettimään jatkotoimenpiteitä. Jokaiseen alueeseen nimitettiin myös vastuuhenkilöt, joka keräävät työryhmän miettimään jatkotoimenpiteitä seuraavaan kokoukseen.

Nuorten kohtaamisessa huolen aiheeksi nousi erityisesti turvapaikanhakijoiden ongelmat. Perheenyhdistämisen mahdottomuus on suuri este kotoutumisessa. Eurooppaan tulon jälkeen ei todennäköisesti näe perhettään enää ikinä. Ritva Viljanen kokoaa työryhmän käsittelemään maahanmuuttajanuorten työllisyys- ja koulutuspolkua. Kohtaamiseen liittyy monia seikkoja, kuten harrastukset, liikunta, koulu, taide-ja kulttuuri. Näitä kaikkia tehostamalla saadaan nuorten kohtaaminen entistä helpommaksi.

Rasismiaiheessa nousi esille maahanmuuttajien työttömyys, joka rinnastuu valitettavan usein ihonväriin tai uskontoon. He tulevat traumaattisista oloista ja on vaikea löytää mielenterveyspalveluja. Poliisin edustaja kertoi avoimesti, että poliisit välillä edistävät eriarvoisuutta enemmän kuin välttävät sitä. Tällaista yhteiskuntaa emme halua olla rakentamassa. Verkosto pitää myös tärkeänä pastori Kylliäisen päiväkoti-ikäisille käynnistämää hyve-opetusta, jossa opetellaan perustelemaan esim. miksi kiusaaminen on pahasta. Asiaa lähtee pohdiskelemaan tarkemmin työryhmä Irma Sippolan ja Marko Steenroosin johdolla.

Itsenäisyyden tukemisen alla tarkastellaan erityisesti koulutukseen, työelämään, asumiseen ja taloudenhoitoon liittyviä seikkoja. Kouluissa ei opeteta tarpeeksi itsenäistymiseen vaadittavia taitoja. Kotitaloustunnin keskittyvät liikaa ruuan laittoon. Nuoria huolettaa erityisen paljon asuminen. Nuorten on vaikea hankkia asuntoa mm. niukan rahatilanteen vuoksi. Nuorten työllisyyttä pitää myös edistää. Verkoston tavoitteena onkin, että nuorten kesätyöseteli muuttuisi kokeilusta jatkuvaksi. Itsenäistymisryhmää lähti vetämään todelliset asian tuntijat, eli nuoret Eetu ja Onni.

Harmiksemme huomasimme kesken kaiken, että aika alkaa olemaan lopussa. Onneksi asioista päästään juttelemaan vielä monta kertaa. Lopulta Ritva Viljanen päätti kokouksen. Mahdollisuutena oli tutustua Stadin Ammattiopiston toimintaan, mutta pirun koeviikko.

Teksti: Eetu Vienonen

Ruuti
4 vuotta sitten

Kommentit

comments