Seksuaalikasvatusta sateenkaarivähemmistöille

Törmäsin yläkoulun terveystiedon opiskelussa ongelmaan, joka koskee koulun seksuaali- ja ehkäisykasvatuksen yhdenvertaisuutta. Tällä hetkellä kaikki seksuaalikasvatus on heteronormatiivisuutta painottavaa eikä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöä käsitellä kuin yhdellä pienellä kappaleella kirjassa, jos edes käsitellään.

Terveystiedon oppikirjoja tulisi ensinnäkin uudistaa siten, että mukana olisi homojen, lesbojen ja transsukupuolisten lisäksi muitakin seksuaalisuuksia esiteltyinä, kuten aseksuaalisuus ja panseksuaalisuus tai muunsukupuolisuus. Tämä olisi ensinnäkin tärkeää niille, joiden identiteettiä asia koskettaa kuin myös aivan kaikille – mikäli asioista puhutaan, mielipiteet ja maailmankuvat avartuvat.

Toinen asia, joka vaatii muutosta on se, että ehkäisyn opetus päättyy kondomeihin ja e-pillereihin. Tälläinen opetustapa on valtaosalle oppilaista riittävä, mutta olisi kaikkien eduksi ja erityisesti näihin vähemmistöihin kuuluvien hyvinvoinnille parasta, mikäli asioita käsiteltäisiin avoimin mielin ja opettajilla olisi käytössä yhdenvertaisuutta tukevat koulutukset myös sateenkaarivähemmistöjen osalta. Muutama lause lisää ei oppituntia pidentäisi vaan hyödyttäisi kaikkia, sillä seksi on muutakin kuin, mitä nämä oppikirjat antavat ymmärtää.

Seksuaalivähemmistöjen ehkäisystä tai seksistä ei terveystiedon tunneilla puhuttu sanaakaan, joten tiedonhankinta jää usein nuorelle itselleen ja esim. riskitekijät sukupuolitaudeille nousevat, kun osa olennaisesta tiedosta saattaa jäädä löytämättä.
Ei ole oikeudenmukaista, että unohdamme nämä vähemmistöt asiassa, joka tulee elämme aikana koskettamaan meitä tavalla tai toisella.

Joten tiivistettynä – vedoten yhdenvertaisuuteen, terveystiedon oppikirjoja tulisi uudistaa ja opettajille saada lisäkoulutusta asian tiimoilta.

Sijainti:
Helsinki
Tila:
IN_PROCESS
Kategoria:
Hyvinvointi ja tasa-arvo

Kommentit

comments