Pakkoruotsi

Hei!

Haluaisin tehdä tämmöisen aloitteen, joka koskisi pakkoruotsia.

Minun mielestäni pakkoruotsia pitäisi vaihtaa valinnaiseksi, siihen on liikaa syitä tähän perusteltavaksi.

Voin kuitenkin kirjoittaa tähän pari, minun mielestäni pakkoruotsissa ei ole paljon hyötyä, siinä voisi olla jopa enemmänkin haittaa kuin hyötyä. Tottakai on ” Ruotsi on toinen virallinen kieli ” ja ” Ruotsi on yleissivistystä ” kortteja, mutta jos rehellisesti mietitään… Miksi ruotsi on edes enää toinen virallinen kieli, jos Suomi ei ole enää Ruotsin vallassa. Suomi oli viimeksi Ruotsin vallassa vuonna 17.syyskuuta 1809 eli yli 200 vuotta sitten, ja nyt on 2019. Ruotsin voisi korvata toisella yleissivistys kursseilla, jotka hyödyntäisivät kaikkia esim. EA- kurssilla, palo-kurssilla tai itsepuolustuskurssilla.

Tiedän tämä on vanha perinne, mutta voitaisiko jotenkin yrittää kokeilla muuttaa tätä. Vain noin 6% suomenväestöistä puhuu äidinkielenään ruotsia, ja tietenkin heillä on oikeus saada palvelua omalla kielellään. Tietenkin on tosi moni nuoria jotka tykkäävät ruotsinkielestä, ja haluaisivat tehdä tulevaisuudessa ruotsinkieleen liittyviä ammatteja. Mutta kuitenkin suurimmista osista nuorista valittaa pakkoruotsista, ja se antaa Ruotsista huonon kuvan. On myös monia nuoria, jotka eivät tee mitään biologilla tai kemialla. Kuitenkin noita aineita on vain 1-2 pakollista lukiossa. Kunnioitan ruotsalaisia, heidän kulttuuria ja maata, mutta mielestäni on epäreilua, että ihmisten pitää opiskella jotain kieltä mistä he eivät tykkää. Jos pakkoruotsista tulisi valinnainen, nuoret jotka olisivat kiinnostuneita ruotsista eivät menettäisi kuitenkaan mitään.

Jos haluatte kuulla lisää mielipiteestäni tai jos on lisää kysyttävää, ottakaa vain yhteyttä minuun.

Tulen ilonmielen kasvotusten myös puhumaan tästä asiasta.

Terveisin Jenny Vu, nuorisoneuvostosta 2018-2019

Tila:
IN_PROCESS
Vastaus:

Asia on vireillä ja valmistelussa Anja Vallittu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36046, anja.vallittu(a)hel.fi

Aloite on kirjattu diaarinumerolla HEL 2019-009884


Kategoria:
Koulu ja opiskelu

Kommentit

comments