Julkisen liikenteen lippu hinta ja lipuntarkastus “koneet”

Mielestämme lipun hinta on liian korkea. Lapsi lippu on 1,10e ja aikuis lippu on 2,90e. Hinta pitäisi olla sellainen jonka kuka vaan jaksaa ostaa lipun. Jos lipun hinta olisi esim. aikuisilla vain 0,60e niin kaikki aikuiset jaksaisivat ostaa koska tarkastusmaksua nostettaisiin 100 euroon.

Hinnat voisivat olla lapsilla 0,40e ja aikuisilla 0,60e.

Nyt kun enemmän ihmisiä ostaisi lipun halvalla niin se on sama kuin enemmän ihmisiä ostaa halvalla kun taas vähemmän kallilla.

Voitaisiin liukuportaiden yläpäähän laittaa lipuntarkastus portti niin kukaan ei pääsisi “pummilla” metroon.

Tila:
PROCESSED
Vastaus:

Nuorten aloite julkisen liikenteen hinnoista ja lipuntarkastuksista

HEL 2019-004196 T 08 02 00

Kiitos aloitteesta ja anteeksi, että kesti vastata! Helsingin julkista liikennettä hoitaa ja hallinnoi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, joka tunnetaan ehkä paremmin lyhenteestä HSL. Saimme HSL:ltä viestin, jossa kerrottiin, että Helsingissä on hyvin kohtuuhintaista matkustaa verrattuna esimerkiksi Tukholmaan. Siellä kertaliput ovat lyhyellekin matkalle 4,5 euron tietämissä ja matka lentokentälle maksaa noin 16 euroa.

HSL:n lipuissa kuntien tuki on kohdennettu kausilippuihin. Kausilipun ostaja saa suurimman hyödyn sekä veroeurolleen että rajoittamattoman määrän matkoja. Valtaosa työmatkalaisista käyttääkin kausilippua. HSL:n joukkoliikenteen rahoituksesta puolet tulee lipputuloista ja puolet jäsenkuntien verovaroista.

HSL on ottanut uuden kaarimalliin perustuvan vyöhykehinnoittelun käyttöön 27.4.2019. Lippujen hinnat laskivat keskimäärin 3,4 %:a ja lipputuotteiden joukkoon tuli uusi vaihtoehto: vuosilippu, joka on helpompi ja edullisempi kuin kuukausittain uusittava lippu.

30 vuorokauden AB-vyöhykkeiden lastenlippu maksaa 29,90 euroa. Jos kuukaudessa matkustaa kaksi kertaa päivässä, tulee kertalipun hinnaksi 0,49 euroa. Vuosilippu (360 vuorokautta) maksaa 317 euroa, jolloin matkan hinnaksi tulee 0,44 euroa, jos matkustaa kaksi kertaa päivässä.

Mitä tulee portteihin, päätös portittomuudesta on HSL:n mukaan tehty 1970-luvun lopussa. Osittain valintaa voi pitää silloisen ajan ihanteiden mukaisena: kun ihmisiin luotetaan, he toimivat oikein. Liputta matkustaminen Helsingissä on edelleen pysynyt melko hyvin hallinnassa. Porttien rakentamista on toki tutkittu. Kustannukset ovat kokonaisuudessaan suuret, joten ainakin lähivuosina HSL aikoo jatkaa nykyisellä matkalippujen tarkastusmallilla.

Lisätiedot
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi

Anni Sinnemäki
apulaispormestari


Kategoria:
Kaupunki ja kaupunkiympäristö

Kommentit

comments