Bussien ilmastoinnit on saatava kuntoon Helsingissä – aloite

Bussien ilmastoinnit on saatava kuntoon Helsingissä

Tätä tapahtuu joskus ja varsinkin kuumalla säällä. Tämä ei ole hyväksyttävää ollenkaan.
Bussien ilmastoinnissa on jotakin vikaa, tai sitten kuljettajat tahallaan kiusaavat matkustajia.
Tämä viimeinen vaihtoehto on kyllä aika epäuskottavaa.

Valitettavasti moni meistä on varmasti todistanut sen hetken, kun astut bussiin pysäkiltä, leimaat lippusi ja istut alas. Minuutin sisällä huomaat, että bussissa on hirveän kuuma. Syy tälle on se, että bussissa on lämmitys päällä.

Luulisi, että HSL:llä ja HKL:llä on melko moderneja linja-autoja, joissa on varmasti kaikista uusin ja tehokkain ilmastointi ja lämmitys.

Ei voi olla edes mahdollista, että kesällä joutuu sellaiseen bussiin, joka muistuttaa pizzauunia.
Talvella toki on jopa matkustajien kannalta parempi, että busseissa olisi lämmintä, mutta kesällä tämä ei ole hyväksyttävää.

Tämä aiheuttaa matkustajille huonovointisuutta. Kukaan meistä ei halua istua bussissa, joka on melkein yhtä kuuma kuin sauna.

Yksi selitys lämpimille busseille voi tietysti olla se, että busseja ei säilytetä viileässä tiloissa, vaan niitä säilytetään ulkona. Matkustajat voivat hyväksyä sen, että jos bussi on tullut varikolta ja sillä ei ole ilmastointi ollut vielä niin kauan päällä, että bussissa olisi viileämpää ilmaa.

Kuumat bussit kesällä ovat matkustajille epämukavat ja voimme myös olettaa, että jos tämä on matkustajien mielestä epämukavaa, niin varmasti kuljettajilla on samat tunteet.

Kuumat bussit voivat olla jopa turvallisuusriski.

Yksi esimerkki tilanne voisi olla se, että jos bussissa on kuuma ja kuljettajalla on nestehukka, niin hän voi mahdollisesti pyörtyä ja aiheuttaa vaaratilanteen liikenteessä. Vaarassa ovat siis matkustajat, muu liikenne ja kuljettaja itse.

Siksi kannatamme kovasti tutkimaan tämän ongelman. Tehdään busseista vähän enemmän ”Cool”

Ruudin Ydinryhmän
Liikenne toimintaryhmä

Benjamin Feiring, pj
Jim Koskinen, vpj
Hamsa Hussein, jäsen
Oona Sainio, jäsen
Saaid Farah, jäsen

Sijainti:
Helsinki
Tila:
PROCESSED
Vastaus:

Nuorten aloite bussien ilmastoinnista Helsingissä

HEL 2017-009926 T 08 00 03

Kiitos aloitteesta! On totta, että busseissa on ajoittain hyvin kuuma. Kalusto on osittain vielä niin vanhaa, että ilmastointijärjestelmät eivät vastaa nykyajan vaatimuksia. Vanhasta kalustosta saattaa puuttua viilennysmahdollisuus, ja lämmitysjärjestelmä toimii huonosti. Näissä busseissa kuljettajan paikka on usein myös hyvin avoin, jolloin aukeavat pariovet päästävät paljon kylmää ilmaa kuljettajan päälle. Tällöin kuljettaja saattaa säätää lämmityksen itselleen sopivalle tasolle, joka on taas liian lämmin bussin matkustajille.

On myös totta, että busseja ei säilytetä sisätiloissa. Bussit viettävät yönsä ulkona, mikä saattaa tuntua aamun ensimmäisten ajojen aikana.

Uudemmassa kalustossa on onneksi automaatti-ilmastointi, joka lämmittää ja viilentää sopivalla tavalla. Uusissa busseissa myös kuljettaja on suojattu pleksilasilla ja etuovi on vain yhden matkustajan mentävä, jolloin mahdolliset kylmät tai kuumat ilmavirrat eivät häiritse kuljettajaa yhtä paljon kuin vanhemmassa kalustossa.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) liikennöitsijät ovat poistaneet 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun Scania ja Volvo -merkkistä kalustoa, ja korvanneet sitä samojen valmistajien uusilla malleilla. Esimerkiksi syksyllä 2017 peräti 52 uutta vähäpäästöistä linja-autoa otettiin liikenteeseen. Uusissa busseissa on automaatti-ilmastointi. Sitä mukaa, kun kalusto uusiutuu, bussiyhtiöt voivat luopua vanhimmista autoistaan, jolloin myös ilmastointi-ongelmat ratkeavat.

Lisätiedot
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi

Anni Sinnemäki
apulaispormestari

Heli Kinnula
nuorisosihteeri
Kulttuurin ja vapaa-ajantoimiala, nuorisopalvelut
PL 5000, 00099 HELSINGIN KAUPUNKI
p. 09- 310 89 144, 041 -5121 707


Kategoria:
Kaupunki ja kaupunkiympäristö

Kommentit

comments